05-06-2017

De financieringsmix van kunst en cultuur in Nederland is aan het veranderen. Het zwaartepunt verschuift daarbij langzaam richting private financiering. Het ontstaan van nieuwe financiële relaties gaat samen met de verdieping van de inhoudelijke betrokkenheid van de donateurs. Het gaat dus over relaties en betekenis. De wereld van de private fondsenwerving (zowel particulier als zakelijk) kent haar eigen mores. Er zijn do’s en don’ts, lees ze hier.

04-07-2017

Crowdfunding = Community funding
Kapitaliseren van een betrokken netwerk van fans
Crowdfunding is meer dan donaties
Crowdfunding is ook in te zetten voor leningen en investeringen
Crowdfunding voor binding
Crowdfunding niet voor eenmalige campagnes maar voor lange termijn binding
Crowdfunding zorgt voor matchfunding
Co-financiering door bedrijfsleven of overheid verhoogt geefbedrag

13-04-2017

Het Rijksmuseum voert al jaren het lijstje aan van meest succesvolle culturele merken in Nederland. Dat is niet altijd zo geweest. Het Rijksmuseum stond altijd wel bekend als het grootste en bekendste museum van Nederland, maar in de tien jaar dat het in verbouwing was, daalde de bezoekintentie van het Nederlands publiek.

Wij spraken Marieke de Klein, marketing manager bij het Rijksmuseum, over de huidige merkbelofte van het Rijksmuseum en over wat er nodig was op deze sterke positie terecht te komen.

08-12-2016

Hoe schrijf je een goede evaluatie van je project en hoe bereid je dit voor? Waarmee moet je al aan de voorkant rekening houden om na afloop van een project te evalueren? Lees het in deze module!