Ronald Kleverlaan over Crowdfunding

04.07.2017

2017-07-04

Welk kansen biedt crowdfunding in de financieringsmix?
In gesprek met Ronald Kleverlaan, crowdfunding onderzoeker en adviseur.

Crowdfunding wordt regelmatig ingezet als een van de financieringsbronnen in de culturele sector. Vaak wordt crowdfunding gezien als het ophalen van geld voor een specifiek project of gebruikt om een tekort in de begroting te dichten. Echter crowdfunding is veel meer dan dat.

Wij gingen in gesprek met Ronald Kleverlaan, crowdfunding onderzoeker en adviseur, over de kansen die crowdfunding kan bieden aan een organisatie voor funding maar vooral ook voor het opbouwen van een trouwe fanclub: communitybuilding.

Crowdfunding is eerder een marketingtool dan een financieringsinstrument. Het gaat niet alleen om het ophalen van geld maar veel meer om zichtbaarheid te creëren, nieuwe doelgroepen aan te boren en het opbouwen van een fanbase.

Zorg voor een concreet doel, creëer urgentie en maak het persoonlijk! En blijf de fans betrekken en motiveren ook na afloop van een crowdfundingcampagne zodat je een betrokken netwerk van fans verder kan kapitaliseren.

Samenvattend:

Crowdfunding = Community funding
Kapitaliseren van een betrokken netwerk van fans
Crowdfunding is meer dan donaties
Crowdfunding is ook in te zetten voor leningen en investeringen
Crowdfunding voor binding
Crowdfunding niet voor eenmalige campagnes maar voor lange termijn binding
Crowdfunding zorgt voor matchfunding
Co-financiering door bedrijfsleven of overheid verhoogt geefbedrag

233