06-09-2017

Hoe kom je in contact met vermogende particulieren? En nog belangrijker: wat kun je als culturele instellingen doen om vermogende particulieren aan je te binden? In dit artikel lees je meer over ons onderzoek naar de rol van financiële adviseurs in de geefkeuze van vermogende particulieren.

18-04-2017

Eind 2016 organiseerde Theater de Meervaart met behulp van Wijzer Werven hun eerste crowdfundingcampagne. Met de crowdfundingcampagne “Mijn stoel is OP!” wist het theater, binnen 5 weken, het doelbedrag van € 20.000,- ruimschoots binnen te halen.

11-11-2016

Een enthousiaste bezoeker is nog geen trouwe vriend. Terwijl vrienden een mooie wijze van betrokkenheid oplevert. Voor het product, voor de relatie met je instelling en voor extra middelen (geld, tijd of anderszins). Hoe krijg je trouwe vrienden? Lees het in deze kennismodule

20-10-2016

Het moest én is een klapper geworden: de lancering van de ‘John Adams Family’. Twee jaar lang werkte het instituut aan een exclusieve kring voor mensen die zich laten inspireren door het gedachtegoed van hedendaagse, toonaangevende Amerikaanse denkers en schrijvers. De ‘Family Members’ maken met hun bijdrage van €2.500,- per jaar mogelijk dat een aantal prominente Amerikaanse sprekers naar Nederland komen en een podium krijgen tijdens de evenementen van het John Adams Institute. Tegelijk profiteren de leden van een aantal exclusieve voordelen. 

03-10-2016

Onlangs is uitgesproken dat er meer mogelijkheden komen zelf een loterij te organiseren. Dat klinkt aantrekkelijk als nieuwe inkomstenbron, maar is dat ook zo? In de module de ins en outs rondom het organiseren van een loterij.

 

 

 

 

 

12-07-2016

De Vrienden van het Residentie Orkest, die al ruim 70 jaar bestaan, heeft een actieve aanpak voor vriendenwerving werkt. Het ledenaantal van 1800 zit zelfs een stijgende lijn: “Soms vallen er wat mensen af, maar met een aantal wervingsactiviteiten krijgen we er ook steeds weer Vrienden bij!” Wat is de sleutel van dit succes?

01-04-2016

Hoe kun je duurzaam inkomsten genereren? Voor Sinfonia Rotterdam bleek investeren in een vriendenkring de oplossing. Conrad van Alphen merkte dat deze vorm van fondsenwerving rendabel en inspirerend is. Hoe gaat Sinfonia daarbij te werk en wat stak het orkest op van coaching door Wijzer Werven?

 

11-12-2015

Achter elke mecenas zit een verhaal. Er is een reden dat iemand betrokken raakt bij een instelling en daar tijd, energie en geld aan schenkt. Wij spraken met Mevrouw Wessels, mecenas van diverse culturele instellingen in Amsterdam. Wat beweegt haar en wat verwacht zij van culturele instellingen?

11-12-2015

Voordat je aan de slag gaat met je crowdfundcampagne, helpt het om eens kritisch te kijken naar de campagnes van concullega’s. Hoe hebben andere culturele instellingen het aangepakt, en waarom waren zij wel of niet succesvol? We hebben alvast een aantal nuttige filmpjes voor je op een rij gezet.

11-12-2015

Crowdfunding is een steeds populairder wordende vorm van financiering voor projecten. Vooral in de cultuursector wordt crowdfunding steeds vaker succesvol ingezet om de begroting van een project gedekt te krijgen. Lees hier hoe je in vijf stappen een succesvolle campagne opzet.

11-12-2015

Hoe organiseer ik een succesvolle crowdfundingcampagne? Hoe krijg ik de interne organisatie mee en hoeveel investering kost het organiseren van een campagne? Deze en nog veel meer vragen legden wij voor aan Marjolijn Bronkhuyzen, manager bij EYE Film en projectleider van de crowdfundingcampagnes binnen EYE.  

11-12-2015

In tijden waarin de culturele sector naar nieuwe verbindingen zoekt in de maatschappij, verdient het mecenaat een duidelijke plek. In een interview met Peter Verbaas, partner bij Charistar, wordt uitgelegd wat het mecenaat is en hoe je daar als culturele instelling mee om kunt gaan.