Wijzer Werven is een initiatief van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Wijzer Werven versterkt ondernemerschap bij culturele instellingen door het aanbieden van een training- en coachingsprogramma.

Positionering

Het startpunt van fondsenwerving is het vaststellen van een heldere positionering. Een helder verhaal waaruit ambitie en visie spreekt en dat voor iedereen begrijpelijk is. Tijdens Wijzer Werven helpen wij u bij het scherp krijgen van uw verhaal.

Wat is de unieke toegevoegde waarde van uw instelling? Welke toekomstvisie heeft u en wat mist de samenleving als u niet meer bestaat? Uw positionering en bovenstaande strategische vragen worden in een aantal sessies en trainingen behandeld. We analyseren uw huidige businessmodel en zoeken samen met u naar groeikansen. Naast het formuleren van het kernverhaal leren u en uw medewerkers het verhaal ook uitdragen naar toehoorders, zodat iedereen een eenduidig en scherpe boodschap deelt.

Voorbeelden van trainingen en coachingssessies zijn;

  • Positionering & Storytelling
  • Canvassessie

Organisatie

Je kunt mooie plannen hebben, maar als de plannen intern niet gedragen worden of georganiseerd worden ben je bijna nog slechter af. In het wijzer werven traject is veel aandacht voor de organisatie achter de werving. Hoe krijg je bestuursleden vrijwilligers of medewerkers gemotiveerd? Hoe organiseer je processen intern? Wie is verantwoordelijk voor de werving en hoe ga je goed om met de tijd die je wel besteed aan de werving? Deze en andere vragen worden behandeld in een aantal sessies die worden aangepast aan jouw eigen situatie.

Voorbeelden van trainingen en coachingssessies zijn;

  • Intern fondsenwerfproces
  • CRM
  • Organisatie werfingsproof
  • Canvassessie BCM

Financiering

Hoe verbind ik bedrijven, particulieren en fondsen aan mijn organisatie? Dat is de centrale vraag die centraal staat in dit traject. In het programma werk je aan de vaardigheden om succesvol in contact te komen met donateurs of partners. Je werkt bijvoorbeeld een bedrijvenpartnership uit, schrijft samen met een coach een fondsaanvraag, oefent gespreksvaardigheden of ontwikkelt een plan voor een vriendenkring.

Je merkt het al, de trainingen zijn niet alleen theoretisch. Je eigen inbreng is net zo belangrijk. Met je collega’s bouw je aan een wervingsvaardigstrategieën en vaardigheden die direct toepasbaar zijn in jouw eigen situatie en aansluiten bij jouw ambitie.

  • Sponsorprojecten
  • Propositie ontwikkeling
  • Subsidies
  • Crowdfunding

Voorbeeld cases

28-11-2017

Met je hartsverhaal (why) inspireer je klanten en relaties. Het hartsverhaal verwoordt de drijfveren van je culturele instelling. Meer uniek kun je niet zijn.

04-10-2017

Met een businessmodel heb je overzichtelijk in kaart waar je sterktes, kansen en uitdagingen liggen. De basis voor veranderingen en innovaties ligt in je businessmodel.