Erik Hanenburg: Cultuur en Ondernemen

28.11.2014

2014-11-28

Teksten: Daar geef je om campagne

 

Erik Hanenburg: Cultuur en Ondernemen

 

Geven als bedrijf

Ondernemen en je inzetten voor kunst in je omgeving: dat is wat Erik Hanenburg doet. Als jurist en eigenaar van de Binnert Recht sponsort hij het Friese moderne kunst museum Belvédère. 'Het geeft me energie en goede netwerkmogelijkheden'.

 

Wat moet een jurist in een museum voor moderne kunst? 'Mooie dingen zien en beleven' zegt Erik Hanenburg. Daarnaast maakt hij dankbaar gebruik van de maatwerk sponsormogelijkheden die Belvédère biedt. 'Ik kan mijn relaties meenemen naar een expositie, maar ook in contact brengen met de conservator of kunstenaars. Daarnaast is het praten over kunst een prettige manier om acquisitiegesprekken luchtig te houden. Het zegt ook iets over jou als ondernemer: dat je verder kijkt. En tijd, geld en energie steekt in de kwaliteit van je lokale omgeving. Zo bouw je nuttige netwerken op'.

 

Het zijn niet alleen zakelijke motieven die Erik Hanenburg aan Belvédère binden. Als promovendus op een Duitse onderzoeksbeurs kon hij gratis naar theater en concerten: een welkome aanvulling als je met een krap budget moet zien rond te komen. 'Mijn culturele leven was er grotendeels afhankelijk van. Ik heb toen besloten om, zodra het financieel mogelijk was, een vast deel van mijn inkomen ter beschikking te stellen aan culturele instellingen. Dat het Belvédère is geworden, is niet zo gek: ik ben Fries en hier hebben ze een prachtige collectie werken  van de Friese moderne schilder Willem van Althuis.'

 

Waarom zou ik als bedrijf een cultureel doel sponsoren?

Als onderneming doe je meer dan alleen omzet draaien: je staat midden in de maatschappij. Doneren aan culturele doelen versterkt die maatschappelijke band. Maar er zijn meer redenen om te doneren:

  • omdat het culturele doel past bij de aard van de onderneming
  • omdat het goede netwerkmogelijkheden biedt
  • omdat het past binnen de MVO doelstellingen

 

En wat doet de Belastingdienst met onze bedrijfsdonatie?

Geven aan cultuur als bedrijf kan aftrekbaar zijn voor de vennootschapsbelasting. De Belastingdienst maakt een onderscheid tussen donaties met zakelijk belang en donaties zonder zakelijk belang.

 

Donaties mét zakelijk belang: aftrekbare kostenpost

In de praktijk geldt dit voor de meeste donaties. Deze worden als zakelijke kosten gezien. Bijvoorbeeld: 

  • ter ondersteuning van marketing (reclame) doelstelling
  • ten behoeve van het onderhouden van zakenrelaties
  • als er sprake is van een concrete tegenprestatie (vrijkaartjes, naamsvermelding, ruimtegebruik)

 

Tip: besteed aandacht aan de donatie op de eigen website of in de eigen nieuwsbrief met bijvoorbeeld een foto en informatie over het culturele doel: dan is het verband tussen het bedrijf en het culturele doel duidelijker en zal de donatie eerder aangemerkt worden als een met zakelijk belang.

 

Donaties zónder zakelijk belang: aftrekbare gift

Donaties zonder zakelijk belang worden gezien als een gift. Bij culturele doelen met een ANBI status kan er gebruik gemaakt worden van de giftenaftrek. Deze bedraagt maximaal 50% van de fiscale winst per jaar met een maximum van €100.000,-.  Er mag 1,5 keer van het bedrag afgetrokken worden. Deze extra aftrek mag worden toegepast over maximaal €5.000,- van de gift.

 

Zakelijke donaties en BTW

Is er sprake van een directe tegenprestatie voor de donatie, zoals bijvoorbeeld vrijkaarten of speciale activiteiten, dan moet de culturele instelling BTW in rekening brengen. Deze is voor de onderneming aftrekbaar. Is de culturele instelling vrijgesteld van BTW, dan geldt dit niet.

 

Bij de foto

Uitspraken Erik Hanenburg:

'Kunst is een mooi aanknopingspunt voor een goed zakelijk gesprek.'

'Ik kan mijn relaties meenemen naar een expositie.'

1363