
Veel culturele instellingen willen verbinding aangaan met het bedrijfsleven. Maar zit het bedrijfsleven daar eigenlijk wel op te wachten? Hoe denken bedrijven na over sponsoring en wat verwachten ze van culturele instellingen?

Jacqueline Rutten (Hoofd Development, Van Gogh Museum) vertelt tijdens de Masterclass Wijzer Werven over hoe het Van Gogh Museum bedrijven aan zich weet te verbinden. Ook het Van Gogh Museum is klein begonnen. Zie hier het filmpje.

Je kunt enorm opzien tegen het bellen van onbekende mensen of bedrijven. Toch ontkom je er als culturele instellingen niet aan in je zoektocht naar nieuwe private inkomsten. Een goede voorbereiding is het halve werk. Hierbij ontvang je zeven stappen om jouw 'cold calling' professioneel op te zetten.

Je bent vastbesloten om op de aanstaande ondernemersbijeenkomst de directeur van een lokaal bedrijf aan te spreken. Je kent haar niet en via internet kom je weinig over haar te weten. Hoe pak je dit aan of toch een succesvol gesprek te hebben? Lees in deze modules over de fasen van een succesvol gesprek!

Culturele instellingen met een fysieke locatie zoals musea, theaters, concertzalen, poppodia, bibliotheken en muziekscholen kunnen hun locatie verhuren. Op deze manier kun je extra inkomsten genereren en draag je bij aan de bekendheid en zichtbaarheid onder een zakelijk publiek. Benieuwd hoe u zelf kunt starten met commerciële verhuur?

Het benaderen van bedrijven als sponsors, of liever gezegd partners, vergt in de huidige tijd steeds meer creativiteit. Sinds de crisis zien we dat sponsorbudgeten van bedrijven afnemen en de concurrentie op de sponsormarkt toeneemt. Hoe kom je wél aan tafel bij bedrijven? We leggen het uit in vier stappen

Je wilt bedrijven aan je instelling verbinden, maar dat is nog niet zo gemakkelijk. Hoe kom je precies binnen bij een bedrijf? En wat zijn de behoefte van een sponsormanager? We vroegen het aan Ronald de Wilde, oud sponsormanager van de Rabobank. Kijk hier het filmpje terug.