De financieringsmix van kunst en cultuur in Nederland is aan het veranderen. Het zwaartepunt verschuift daarbij langzaam richting private financiering. Het ontstaan van nieuwe financiële relaties gaat samen met de verdieping van de inhoudelijke betrokkenheid van de donateurs. Het gaat dus over relaties en betekenis. De wereld van de private fondsenwerving (zowel particulier als zakelijk) kent haar eigen mores. Er zijn do’s en don’ts, lees ze hier.
Pieter de Rooij is als hogeschooldocent Experience marketing en CRM (customer relationship management) verbonden aan Academy for Leisure bij NHTV Internationaal Hoger Onderwijs Breda. Hij doet samen met de nieuwe generatie onderzoek en geeft onderwijs over de toekomst van CRM. In het Wijzer Werven programma valt de term CRM regelmatig tijdens trainingen en coaching sessies. Maar wat is het nu precies en hoe begin je als kleinere instelling met CRM te werken? We vroegen Pieter de Rooij naar zijn visie op wat CRM inhoudt en hoe hij de toekomst van CRM-denken ziet voor culturele instellingen.
Een actie om financiering te werven is zo bedacht. Maar of deze succesvol gaat zijn is afhankelijk van meerdere factoren. Lees meer over doelen, verwachtingen en tips.
Vrijwilligers kunnen positief bijdragen aan de strategische en operationele doelen van een organisatie. Goed vrijwilligersmanagement stimuleert het enthousiasme van vrijwilligers en draagt daarmee bij aan de optimalisering van hun inzet voor het doel van de organisatie. Wat weten we eigenlijk van vrijwilligers en hoe werkt het nu in de praktijk?
Vrijwilligers kunnen positief bijdragen aan de strategische en operationele doelen van een organisatie, sterker nog: er zijn succesvolle organisaties die alleen op vrijwilligers draaien. Ook culturele instellingen maken regelmatig gebruik van vrijwilligers. De vraag die in de praktijk veel naar voren komt is: hoe vind ik nu de vrijwilliger en hoe bind ik de vrijwilliger aan mijn organisatie?
‘Doelgroep verbreden’. Het is een doelstelling die vaak voorbijkomt binnen Wijzer Werven. Verschillende instellingen hebben de ambitie, drive of soms zelfs de opdracht om hun doelgroep te differentiëren. De bezoeker moet jonger zijn, uit een bredere sociale klasse komen of een andere culturele achtergrond vertegenwoordigen.
In de culturele sector werken instellingen steeds meer met ZZP'ers. Dit leidt tot nieuwe vraagstukken op het gebied van werkgeverschap en arbeidsmarktsituatie. Lees hierover in deze kennismodule.
Ruud Visschedijk, directeur Nederlands Fotomuseum, vertelt over hoe hij met zijn team werkt aan het versterken van hun private financieringsstrategie. Over het belang van het bouwen van relaties, maar wel met praktische instrumenten.
Betrek mensen bij wat je doet en daar commitment op krijgen. Hoe ontwikkel je betrokkenheid en ga je relaties aan? Peter Verbaas, Lambert Mutsaers en Arend-Jan Copini vertellen waarom relaties belangrijk zijn voor financieringswerving door culturele instellingen.
Private inkomsten vergroten. Makkelijk gezegd, maar hoe doe je dat eigenlijk als culturele instelling? Alle netwerken afgaan, je bezoekers gaan vragen? Gelukkig zijn er meerdere mogelijkheden. Hierdoor kun je kiezen wat bij jouw instelling past en waar je je comfortabel bij voelt.
Jaarlijks schrijft u een jaarverslag. Weet u dan eigenlijk waarom u dat doet en of u aan alle vereisten voldoet? Culturele instellingen zonder winstoogmerk hoeven zich namelijk aan weinig regels te houden. Maar subsidiënten of (financierings-)relaties stellen soms juist vele eisen aan de verantwoording.
Als culturele instelling zal je bij de oprichting een juridisch vorm moeten kiezen. Hiermee kan de culturele instelling naar buiten treden en bijvoorbeeld een bankrekening openen, werknemers aantrekken en aankopen doen. Welke rechtsvorm past bij jouw instelling?
Geregeld zie je op de website van een culturele instelling een vermelding van de ANBI-status staan. Waarom heb je als instelling een ANBI-status nodig en wat heb je eraan?
Iedereen gebruikt social media, maar zetten we het ook goed in? Lees in deze module ins en outs van social media in cultuur.