28.11.2017

Met je hartsverhaal (why) inspireer je klanten en relaties. Het hartsverhaal verwoordt de drijfveren van je culturele instelling. Meer uniek kun je niet zijn.

04.10.2017

Met een businessmodel heb je overzichtelijk in kaart waar je sterktes, kansen en uitdagingen liggen. De basis voor veranderingen en innovaties ligt in je businessmodel.

13.04.2017

Het Rijksmuseum voert al jaren het lijstje aan van meest succesvolle culturele merken in Nederland. Dat is niet altijd zo geweest. In de tien jaar dat het in verbouwing was, daalde de bezoekintentie van het Nederlands publiek. Over de merkbelofte en wat er nodig was op deze positie terecht te komen.

05.04.2017

De Governance Code Cultuur geldt voor alle culturele instellingen. Maar weet u of uw instelling aan de vereisten voldoet? Lees meer over de handige governance scan: nut, waar let u op, wat moet.

 

 

18.10.2016

Elke organisatie heeft een profielschets opgesteld voor haar bestuurders en directie en publiceert deze op de site van de organisatie. Maar wat is een goede profielschets? Waar moet je in de selectie op letten? Hoe voorkom je dat je alleen in het Old Boys network blijft hangen?

18.10.2016

Een goed bestuur doet goed. Organisaties zijn gebaad bij een goed functionerende Raad van Toezicht / Bestuur. Hoe weten zij dat zij goed doen? 

 

20.09.2016

Voor De Krakeling, een jeugdtheater in Amsterdam, lijkt de positionering zo klaar als een klontje. Maar is dat zo? Het maken van een propositie voor bedrijven bleef steken op wie zijn we en wat doen we. De Krakeling ging opnieuw brainstormen en kwam via van een brandguide uit op een heldere en aansprekende merkbelofte die op enthousiasme kan rekenen in het bedrijfsleven.

26.07.2016

Als culturele instelling ben je bezig met het vermarkten van je product. Tegelijk zoek je meer verbinding met het bedrijfsleven. Door een aantrekkelijk aanbod en lucratieve tegenprestaties hopen culturele instellingen partijen aan zich te binden. Maak je potentieel partner duidelijk wat de samenwerking met je instelling waard is door het bepalen van de ‘assocatiewaarde’.

 

16.06.2016

Met storytelling kun je bezoekers verbinden aan jeaanbod, maar ook voor financieringswerving is storytelling interessant. Soms neigen culturele instellingen om ‘veel in de etalage’ te zetten als ze in gesprek raken met een potentiële partner. Het verhaal heeft veel meer effect als je focus aanbrengt. Hoe vind je die focus en wat zijn de principes van storytelling?

23.03.2016

Een bedrijfsmodel helpt culturele instellingen met het vaststellen van kansen in de toekomst. Tegelijkertijd maakt het duidelijk wat een culturele instelling zelf kan en wil en waar ze strategische partners voor wil zoeken. Uit het bedrijfsmodel volgt het financieringsmodel en cases om de gewenste financiering te werven.

18.02.2016

Wat leer je eigenlijk als je deelneemt aan het Wijzer Werven traject? We vroegen het aan Cool Kunst en Cultuur, een schouwburg en muziekcentrum uit Heerhugowaard. Bekijk hier het filmpje dat we opnamen met Eva Midelhoff, directeur van Cool Kunst en Cultuur. En vergeet niet te kijken naar de gesponsorde foyer waar ze voor staat als ze wordt geinterviewd: Een concreet resultaat uit Wijzer Werven!

11.12.2015

De rol van bestuursleden verschilt sterk per culturele instellingen. Zijn ze alleen maar een toezichthouder, of zijn ze ook nauw betrokken bij de fondsenwerving en de totstandkoming van strategisch beleid? Wat mag je eigenlijk verwachten van bestuursleden? Wij spraken met Ronald de Wilde, bestuurslid bij het Schaffelaar Theater in Barneveld. Hij legt uit waarom hij bestuurslid is, en hoe het theater en hij elkaar versterken.

28.11.2014

Ook makers en culturele instellingen moeten zich in de markt onderscheiden van hun concullega's. Het goed positioneren van je merk helpt hier bij. Lees in deze module meer over merkpositionering.