Teksten: Daar geef je om campagne
SOCIAL MEDIA EFFECTIEF INZETTEN
Social Marketing
De interactie met je publiek kan worden versterkt door gebruik te maken van social media. Social media stelt je in staat een relatie op te bouwen met je fans en publiek ook buiten voorstellingen of exposities om. Of het nu om een voorstelling, tentoonstelling of evenement gaat, het is van belang om social media planmatig aan te pakken om zodoende je fans/publiek beter te betrekken bij alles waar je mee bezig bent.
Wie gebruiken social media?
Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) schrijft in haar onderzoek (2011) dat liefst 91 procent van de jonge internetters in Nederland in 2010 actief is op sociale netwerken. Hiermee lopen Nederlandse jongeren in de Europese Unie (EU) voorop. Jonge internetters (16 tot 25 jaar), maken steeds meer gebruik van sociale netwerken om informatie uit te wisselen. Dit kan zijn in de vorm van berichten of nieuwtjes op een chat site, het deelnemen aan een nieuwsgroep of een online discussieforum of het lezen van weblogs. Het gebruik van sociale media neemt af met de leeftijd. In de leeftijdsgroep 25 tot 55 jaar bedraagt het aandeel actieven op sociale netwerken in Nederland 54 procent en bij de leeftijdsgroep van 55 tot 75 jaar iets meer dan 30 procent. Tussen hoogopgeleiden, middelbaar opgeleiden en lager opgeleiden bestaat echter vrijwel geen verschil.
Relevante trends binnen social media
Tips:
- Een eigen social media site bouwen is niet nodig, gebruik bestaande social media sites door bijvoorbeeld je collectie beschikbaar te maken via Pinterest.
- Zoek manieren waarop publiek je voorstellingen of exposities ook buiten de muren van de instelling kan ervaren.
- Zorg tijdens een crowdfunding-traject dat je investerers op de hoogte houdt van de ontwikkelingen en bedenk verschillende niveaus van participatie.
Video: https://youtu.be/Dh-5eW4nzVY
Over social media
De onderstaande filmverslagen zijn gemaakt tijdens de inspiratiesessie rondom social media. Hierin vertellen we over de defintie en kernwaarden van social media, verschillende trends in social media binnen de culturele sector en de functies van social media.
Definitie, kernwaarden en voorwaarden van social media
Tips:
- Zorg dat social media worden gedragen door de hele organisatie. Deel successen met medewerkers en motiveer ambassadeurs frequent en betrek hen bij je bezigheden.
- Ga op zoek naar een duidelijk commitment binnen jouw instelling en ontwikkel al je activiteiten vanuit dat commitment.
- Gebruik GoogleDocs om je contentkalender te delen met iedereen die betrokken is bij de conversaties rondom je instelling.
Video: https://youtu.be/lIxwZdbUHs8
Functies van social media
Tips:
- In tegenstelling tot commerciële merken hebben culturele instellingen al fans. Zorg ervoor dat je activiteiten deelbaar zijn via social media en leer je fans kennen met behulp van bijvoorbeeld Media Injection of Coosto.
- Zodra geregeld relevante content plaatst op sociale kanalen over een bepaalde voorstelling of expositie, zorg er dan voor dat je een overkoepelende context behoudt in die updates.
- Een goed voorbeeld was dit aftellen naar de opening van het Rijksmuseum. Geef belangrijk nieuws of grote aankondigingen eenvoudig extra aandacht op Facebook Advertenties.
Video: https://youtu.be/BNAu4WeQbFU
5 punten om te onthouden
- Het gaat niet om wat je zegt maar om wat je doet.
- Het succes van social media zit niet in de techniek, maar de menselijke gebruikers ván die techniek.
- Vertrek vanuit een waar commitment, en vervul dat commitment in alles wat je doet.
- Laat social media niet over aan de mensen bij de communicatie afdeling, maar zorg voor draagvlak binnen de hele organisatie.
- Culturele instellingen hebben vaak al vele (offline) fans, zorg ervoor dat ze ook online trots over je kunnen praten.