In zes stappen naar een succesvolle Crowdfundingactie

11-12-2015

2015-12-11

Crowdfunding is een steeds populairder wordende vorm van financiering voor projecten. Vooral in de cultuursector wordt crowdfunding steeds vaker succesvol ingezet om de begroting van een project gedekt te krijgen. Dit stemt hoopvol, maar helaas zijn er minstens evenveel projecten die niet slagen. Het is daarom belangrijk om alle aspecten van je crowdfundcampagne goed uit te werken. Het belangrijkste onderdeel is het project zelf. In onderstaande uitleg geven we je een aantal tips die je kunt gebruiken om je project “crowdfundproof” te maken.


Stap 1: Een aansprekend verhaal
Bij crowdfunding heb je te maken met een kritisch publiek van potentiële crowdfunders die overtuigd moeten worden van de toegevoegde waarde van jouw project. Een crowdfundcampagne begint dan ook met een goed en aansprekend verhaal. Probeer in je verhaal in ieder geval in te gaan op de volgende vragen:
•    Waarom moet dit project er komen? Wat mist de maatschappij als dit project er niet is?
•    Hoe ben je op het idee gekomen van dit project? Wat is de aanleiding? Welk probleem los je ermee op?
•    Wat is de achterliggende passie, visie en/of missie?

Stap 2: Een concreet project
Crowdfunding wordt ingezet om projecten te financieren, nooit voor structurele financiering. Het is daarom belangrijk om het project goed te definiëren en af te bakenen in tijd en geld. De funders willen precies weten waar hun geld precies naartoe gaat, en het geld dat wordt opgehaald is dan ook gelabeld aan dat project. Crowdfunding is daarom voor de cultuursector geschikt voor eenmalige projecten zoals een voorstelling, een educatieproject, de aanschaf van een kunstwerk, film- of CD-opnames en de uitgave van een boek.

 


Stap 3: Een realistisch doelbedrag
Crowdfunders worden sneller over de streep getrokken als ze het idee hebben dat het project realistisch en haalbaar is. Het doelbedrag is daarbij een belangrijke factor. Houd er rekening mee dat culturele projecten gemiddeld € 6.200,- per project ophalen via crowdfunding en dat 50% van de niet geslaagde projecten als oorzaak heeft dat het doelbedrag te hoog is. Zet dus niet te hoog in, vooral niet bij platformen waar het “all or nothing” principe geldt: als je de 100% niet haalt, krijg je niets.
Het doelbedrag kan je als volgt testen: informeer 20 tot 30 personen in je eigen netwerk over je op te zetten crowdfundcampagne. Vraag hen of ze de actie willen steunen en hoeveel geld ze hieraan willen geven. Het totaalbedrag hiervan is 20-30% van je doelbedrag.

Stap 4: Urgentie
Verwoord in je verhaal waarom het project er perse nu moet komen zodat je publiek de urgentie voelt en in actie komt. Om je op gedachten te brengen noemen we een aantal voorbeelden die zijn toegepast op de cultuursector:
•    Viert je instelling een jubileum en willen jullie één keer groots uitpakken met een voorstelling?
•    Is een componist net 150 aantal jaar geleden overleden en is het daarom een goede aanleiding om nu een bepaalde compositie ten gehore te brengen?
•    Heb je eenmalig de kans om een bijzonder kunstwerk aan te schaffen, wat anders door een ander museum wordt aangekocht?

Stap 5: Maak het persoonlijk
Crowdfunders worden graag persoonlijk aangesproken. Kies daarom een aansprekend boegbeeld voor je crowdfundcampagne met wie mensen zich kunnen identificeren. Dit hoeft zeker niet per definitie de directeur zijn. Het kan ook een theaterdocente zijn, de receptioniste van de muziekschool of een conservator. Het is belangrijk dat de persoon bij het project past en zijn of haar passie goed kan overbrengen.

Stap 6: Creatieve tegenprestaties
Een groot gedeelte van crowdfundcampagnes wordt met donaties gefinancierd, waar niets of bijna niets tegenover hoeft te staan. Men geeft echter hogere bedragen uit als er een interessante tegenprestatie wordt aangeboden. Bij een donatie geeft men gemiddeld € 10,- tot € 20,-. Als de crowdfunder er iets voor terugkrijgt geeft hij gemiddeld € 60,- tot € 80,- aan het project! Het is dus zaak om tegenprestaties te verzinnen waar je publiek blij van wordt. De tegenprestaties kunnen ingedeeld worden in een aantal categorieën:
1.    Naamsvermelding. De naam van de crowdfunder wordt vermeld in het programmaboekje van de theatervoorstelling;
2.    Een bedankje of aandenken. De crowdfunder ontvangt een ansichtkaart vanuit het buitenland van het jeugdorkest wiens tournee hij heeft gefinancierd;
3.    Een product of dienst. Bij een CD-opname krijgt de crowdfunder bijvoorbeeld de CD cadeau of een T-shirt van de band;
4.    Een “money can’t buy experience”. De crowdfunder krijgt een meet and greet met de hoofdrolspeler van de film die hij heeft gesteund.
Aan tegenprestaties uit de laatste twee categorieën kan je hogere bedragen koppelen dan aan de overige tegenprestaties. Breng minstens drie niveaus in je tegenprestaties aan, zodat iedere crowdfunder op zijn eigen behoefte kan worden aangesproken.

Het is een grote uitdaging om al deze stappen voor je eigen instelling uit te werken, maar het vergroot gegarandeerd je kans van slagen. Succes!

 

1040